Taina Botezului
12 august 2012
Taina Botezului
Ce este botezul ?
Botezul
este cea dintâi sfântă taină a Bisericii care învredniceşte, în chip tainic, pe
cel botezat să primească harul cel mântuitor al lui Dumnezeu şi celelalte sfinte
taine ale Bisericii. Botezul reprezintă poarta către mântuire, prin care omul
intră în casa lui Dumnezeu şi îşi începe adevărata viaţă
duhovnicească.
Care este semnificaţia botezului
?
Botezul
semnifică eliberarea din robia diavolului prin spălarea păcatului strămoşesc.
Înainte de botez, păcatul sălăşluieşte în inima omului, căci el este fiul lui
Adam şi moştenitor al păcatului strămoşesc, precum zice dreptul Iov: ,,nimeni nu
este curat de păcate, chiar dacă o zi ar fi viaţa lui" (Iov 14, 4). ,,Zămislit
întru fărădelegi şi născut în păcate", omul se află în necinste, fiind rob al
diavolului, care îl înlănţuie în patimi şi lucrează cu putere în
el.
În marea
Sa milostivire, Dumnezeu a dat oamenilor, prin botez, nădejde de mântuire prin
cuvântul proorocului: ,,De vor fi păcatele voastre cum e cârmâzul, ca zăpada le
voi albi şi de vor fi ca purpura, ca lâna albă le voi face" (Isaia 1, 18), iar
împlinirea acestei făgăduinţe a venit prin Hristos căci ,,întru El avem
răscumpărarea, prin sângele Lui, şi iertarea păcatelor, după bogăţia harului
Lui" (Efeseni 1, 7).
Astfel,
Hristos este jertfa cea plăcută lui Dumnezeu, prin care omul este eliberat din
robia diavolului, botezul însemnând începutul uceniciei la Hristos, precum spune
Sfântul Vasilie cel Mare: ,,lepădând toate cele ce sunt de faţă şi
îndepărtându-ne viaţa de la pătimiri să ne facem ucenici ai Domnului, după cum
Însuşi zice: ,,Dacă vrea cineva să vină după Mine, să se lepede de sine, să-şi
ia crucea şi să-Mi urmeze Mie" (Matei 16, 24). Acest lucru mi se pare că-l
făgăduim (să ne luăm crucea) prin apa botezului, când mărturisim că ne răstignim
împreună cu El, ca împreună să murim şi împreună să ne
înmormântăm."
Apa
botezului este asemănarea crucii, a morţii, a mormântului şi a învierii din
morţi, aducătoare de mântuire, după cuvântul Sfântului Apostol Pavel, ,,împreună
odrăsliţi ne-am făcut cu asemănarea morţii Lui, deci şi învierii Lui vom fi
părtaşi" (Romani 6, 5), botezul închipuind răstignirea, moartea pe cruce
împreună cu Hristos şi învierea la viaţa întru Duhul: ,,împreună cu Hristos,
ne-am îngropat prin botez întru moarte; ca în ce chip S-au sculat Hristos din
morţi prin slava Tatălui, aşa şi noi întru înnoirea vieţii să umblăm" (Romani 6,
4).
Aşadar,
cel ce se botează moare păcatului, lui însuşi şi lumii acesteia, pentru a trăi
cu inima, cu cuvântul şi cu fapta după învăţătura Domnului nostru Iisus Hristos,
devenind ucenic al Lui. Prin botez - pecete a curăţiei - ,,curăţarea de toată
întinarea trupului şi a duhului", întreaga viaţă a omului este întoarsă de la
sine însuşi către Dumnezeu şi de la păcat către sfinţenie.
De ce botezul se face în numele Tatălui şi al
Fiului şi al Sfântului Duh ?
Botezul
se face prin trei cufundări în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh,
arătând că temelia credinţei ortodoxe este Sfânta Treime. Cele trei cufundări
semnifică cele trei zile petrecute de Mântuitorul în mormânt, preînchipuind
moartea şi învierea împreună cu Hristos.
Ne
botezăm în numele Tatălui şi devenim fii ai lui Dumnezeu, propovăduindu-L pe cel
ce a poruncit precum zice proorocul: ,,Ieşiţi din mijlocul lor şi vă osebiţi, şi
de ce este necurat să nu vă atingeţi şi Eu vă voi primi pe voi. Şi vă voi fi
vouă tată şi veţi fi Mie fii şi fiice" (Isaia 52, 11; II Corinteni 6,
17-18).
Şi în
numele Fiului, ca fii ai lui Dumnezeu, să devenim părtaşi ai darului cel mare
despre care vorbeşte Apostolul: ,,Câţi în Hristos v-aţi botezat, în Hristos
v-aţi îmbrăcat" (Galateeni 3, 27). ,,V-aţi dezbrăcat de omul cel vechi,
dimpreună cu faptele lui şi v-aţi îmbrăcat cu cel nou, care se înnoieşte, spre
deplină cunoştinţă" (Coloseni 3, 9-11).
Şi în
numele Sfântului Duh, pentru a căpăta darurile Sale: ,,Pentru aceasta, îmi plec
genunchii înaintea Tatălui Domnului nostru Iisus Hristos ... Să vă dăruiască,
după bogăţia slavei Sale, ca să fiţi puternic întăriţi, prin Duhul Său, în omul
dinlăuntru şi Hristos să se sălăşluiască" (Efeseni 3, 14-16), căci ,,roada
Duhului este dragostea, bucuria, pacea, îndelungă-răbdarea" (Galateeni 5,
22).
,,Având
deci aceste făgăduinţe, iubiţilor, să ne curăţim pe noi de toată întinarea
trupului şi a duhului, desăvârşind sfinţenia în frica lui Dumnezeu" (II
Corinteni 7, 1).
Care este însemnătatea botezului
?
,,De nu
se va naşte cineva din apă şi din Duh, nu va putea să intre în împărăţia lui
Dumnezeu" (Ioan 3, 5) răspunde Mântuitorul unui fariseu, pe nume Nicodim, care
L-a întrebat cum poate omul să vadă împărăţia cea veşnică.
Aşadar,
cei nebotezaţi nu pot intra în împărăţia cerurilor şi nici nu se pot bucura de
darurile pe care Dumnezeu le revarsă prin botez asupra
creştinului.
Cine se poate bucura de taina botezului
?
Omul se
poate împărtăşi o singură dată în viaţă de taina botezului. Se poate boteza
orice credincios, cu condiţia de a cunoaşte şi a mărturisi credinţa ortodoxă,
precum porunceşte Însuşi Hristos: ,,Mergând învăţaţi toate neamurile,
botezându-i pre ei în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh,
învăţându-i pre dânşii să păzească toate câte am poruncit vouă" (Matei 28,
19).
Astfel,
cel ce crede Domnului şi se apropie de El cu vrednicie, urmând dreapta
învăţătură, acela trebuie mai întâi să se depărteze de orice păcat şi să se
despartă de tot ce ar putea să-l abată de la ascultarea datorată lui Dumnezeu,
ca mai apoi să se boteze.
Când poate primi cineva taina botezului
?
Marcând
începutul vieţii duhovniceşti, botezul se înfăptuieşte, de obicei, în fragedă
pruncie pentru ca întreaga viaţă a omului să fie închinată lui Hristos şi să fie
binecuvântată cu darurile harului Său. Harul se pogoară în sufletul copilului
unde săvârşeşte aceeaşi lucrare ca şi în sufletul unui om matur, cu condiţia ca
în viitor, odată cu dobândirea conştiinţei de sine, noul om să se închine de
bunăvoie lui Dumnezeu, să primească din proprie dorinţă harul ce şi-a arătat
darurile în el şi să-şi mărturisească credinţa.
Datoria
de a-l învăţa dreapta credinţă şi de a-l povăţui în viaţa duhovnicească revine
naşului, care făgăduieşte lui Dumnezeu, la botez, că va împlini acestea. În
plus, alături de naş, părinţii au datoria de a veghea asupra copilului spre a nu
îngădui în nici un fel păcatului să pună iarăşi stăpânire pe el şi de a-l
călăuzi pe calea plăcută lui Dumnezeu.
Biserica
rânduieşte ca botezul să fie săvârşit cât mai devreme în viaţa omului pentru ca
nu cumva acesta să moară nebotezat. Mai mult, pentru cazul în care cineva este
în pericol de moarte, Sfinţii Părinţi au hotărât ca botezul să se facă cu
iconomie, după canoane.
Care sunt roadele botezului
?
Despre
roadele botezului, Sfântul Vasilie cel Mare spune: ,,Botezul este mai presus de
orice minte, slavă mai înaltă decât orice râvnă şi rugăciune omenească,
covârşire de dar şi de putere, pe toate întrecându-le, aşa cum soarele întrece
celelalte stele, sau aşa cum, aducându-ne aminte de cuvintele Sfinţilor, vedem
că acestea sunt neîntrecute şi neasemănate. Făgăduinţa botezului arată marea
revărsare de har a nemăsuratei iubiri a lui Dumnezeu întru Hristos Iisus, Domnul
nostru, a cărui ascultare până la moarte a mijlocit pentru noi iertarea
păcatelor, ne-a eliberat de păcătoşenia veacului acestuia şi ne-a adus
stăpânirea peste greşeala aducătoare de moarte, împăcarea cu Dumnezeu, puterea
de mulţumire, tovărăşia sfinţilor în viaţa veşnică, moştenirea împărăţiei
cerurilor şi răsplata cu fel şi chip de bunătăţi".
***
,,Fiind, dar, împreună lucrători cu Hristos, vă
rugăm să nu primiţi în zadar harul lui Dumnezeu" (II Corinteni 5, 21; 6, 1).
,,Aşadar, dacă aţi înviat împreună cu Hristos, căutaţi cele de sus, unde Se află
Hristos, şezând de-a dreapta lui Dumnezeu. Cugetaţi cele de sus, nu cele de pe
pământ. Căci voi aţi murit şi viaţa voastră este ascunsă cu Hristos întru
Dumnezeu. Iar când Hristos, Care este viaţa noastră, Se va arăta, atunci şi voi,
împreună cu El, vă veţi arăta întru slavă" (Coloseni 3,
14).
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu