DIFICULTĂŢI ÎN DIALOGUL TEOLOGIC - Pafos,23.10.2009

23 octombrie 2009

23.10.2009

DIFICULTĂŢI ÎN DIALOGUL TEOLOGIC
NU S-A SEMNAT UN TEXT COMUN

Levkosia, Aristeidi Viketou

            O nouă întâlnire – cea de-a XII-a la rând - a Comisiei Mixte de Dialog Teologic (CMDT) între ortodocşi şi romano-catolici va avea loc în septembrie 2010 la Viena. Dezbaterile din cadrul celei de-a XI-a întruniri a Comisiei Mixte de Dialog Teologic între ortodocşi şi romano-catolici, care s-au desfăşurat de sâmbăta trecută în Pafos şi s-au încheiat în după-amiaza zilei de joi, au fost caracterizate drept dureroase?.
            În final, CMDT nu a epuizat în cadrul întrunirii din Pafos examinarea temei „Rolul episcopului Romei în comuniunea tuturor Bisericilor”; şi de aceea Comisia nu prevede încheierea unui text comun, cum s-a întâmplat în 2007 la Ravenna. Acest lucru înseamnă că tema respectivă va rămâne deschisă pentru următoarea întrunire a CMDT.
            La întâlnirea de la Viena din luna septembrie a anului viitor va continua şi se aşteaptă să se finalizeze şi dezbaterea temei referitoare la rolul episcopului Romei în comuniunea tuturor Bisericilor în primul mileniu. Scopul este ca CMDT să încheie un text comun deasupra acestei teme dificile – aşa cum este caracterizată.
            Dezbaterile se desfăşoară având la bază un proiect de text în 13 pagini, din 32 de paragrafe referitoare la rolul episcopului Romei în primul mileniu. Este vorba despre o temă dificilă atât pentru ortodocşi, cât şi pentru romano-catolici.
            „Dificultăţile sunt multe, de acea şi dezbaterile s-au mişcat într-un ritm lent”, a declarat un membru al Comisiei şi a adăugat că au fost acoperite doar jumătate din cele 32 de paragrafe ale proiectului. Precum a explicat acelaşi membru, dificultăţile se datorează diferitelor interpretări, pe care le dau cele două părţi, dar şi „diferitelor abordări ale anumitor aspecte de către reprezentanţii Bisericilor Locale Autocefale”.
            CMDT examinează tema „Rolul episcopului Romei în comuniunea tuturor Bisericilor” în patru puncte:
A.     Biserica Romei ca „prima între Bisericile locale în Răsărit şi Apus”
B.     Episcopul Romei ca succesor al Apostolului Petru
C.     Rolul episcopului Romei în perioadele de criză ale societăţii bisericeşti
D.     Influenţa factorilor neteologici

O sursă autorizată a subliniat că imposibilitatea finalizarii dezbaterii „demontează susţinerile că reprezentanţii ortodocşi fac reduceri şi concesii”.
            Mitropolitul Ghennadios de Sasima, cosecretar al Comisiei din partea ortodocşilor, a declarat că s-a lucrat intensiv asupra proiectului, dar nu a fost finalizată examinarea sa.
            Conform Mitropolitului de Sasima, reprezentanţii Bisericilor Ortodoxe Autocefale Locale îşi exprimă regretul pentru reacţiile negative la dialog şi pentru incidentele semnalate în Pafos.
            De asemenea, s-a reafirmat că „dialogul continuă cu fidelitate întemeiată pe adevărul şi tradiţia Bisericii Ortodoxe”.
            Episcopul Dimitrios de Karkavia, membru al Reprezentanţei romano-catolice, a declarat că au avut loc discuţii constructive. „Dialogul impune multă atenţie şi înţelepciune”, a semnalat. Arhiepiscopul Ilarion din Patriarhia Moscovei a respins categoric acuzaţia că reprezentanţii Bisericilor Ortodoxe trădează Ortodoxia. „În această clipă, în cadrul dialogului nu vorbim despre unirea dintre ortodocşi şi romano-catolici, ci despre diferenţele dintre noi”, a explicat Arhiepiscopul Ilarion.

Notă la fotografie: Ortodocşii şi romano-catolicii au vizitat după-amiază situl unde a fost reşedinţa primului episcop de Pafos, care a fost izgonit în timpul latinocraţiei de către romano-catolici, precum şi stâlpul de care – conform tradiţiei – a fost legat şi biciuit Apostolul Pavel.

(traducere din greacă: ierom. Fotie; sursa: amen.gr)

0 comentarii:

Comentarii recente

"Cuvintele noastre ortodoxe sunt ca armele care îi apără pe ai noştri şi îi lovesc pe eretici. Aceste cuvinte nu îi lovesc pentru a-i doborî, ci pentru a-i ridica după ce au căzut. Acesta este scopul luptei noastre: să îi ajutăm şi pe vrăşmaşii noştri să se mântuiască." (Sf. Ioan Gură de Aur).

  © Blogger template Writer's Blog by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP